Sunday, April 12, 2009

Keputusan Ujian Kelayakkan Tali Pinggang Membanggakan

Pada 10 April 2009 (Jumaat), keputusan rasmi ujian kelayakkan tali pinggang telah diumumkan oleh pemeriksa (examiner), Master Tan Kim Chee (Michael), PJK.
Pada keseluruhannya kesemua pelatih-pelatih ETC mencapai keputusan yang bagus terutama bagi pelatih gred 9 (White Belt) yang menduduki ujian untuk ke gred 8 (Yellow Belt 1). Pelatih bertalipinggang putih akan dilatih dan akan ditapis sebelum dibenarkan menduduki ujian. Pelatih-pelatih ini telah dilatih untuk menguasai sepenuhnya asas-asas Taekwondo sebelum menduduki ujian pertama mereka.
Pemeriksa telah memberi beberapa komen kepada beberapa orang pelatih. Antara komen-komennya adalah pelatih tidak melakukan taegeuk (patern) dengan baik atau sempurna, tidak melakukan teknik tangan (hand-technique) dengan baik, tendangan yang kurang memuaskan dan sebagainya.
Walaubagaimana pun, Pemeriksa telah memuji beberapa orang pelatih kerana berjaya menunjukkan prestasi yang baik di dalam ujian kelayakkan tali pinggang kali ini. Antara mereka yang telah mendapat pujian adalah Ahmad Mujahid yang mengikuti latihan di Dewan Sg Isap Damai, Kuantan. Beliau sebelum ini telah beberapa kali mendapat komen daripada pemeriksa kerana tidak berjaya melakukan taegeuk (patern) dengan bagus tetapi kali ini berjaya melakukan taegeuk dengan baik. Turut mendapat pujian daripada pemeriksa adalah Mohd Firdaus Daud yang mengikuti latihan di SK Kampong Padang, Kuantan. Beliau menduduki ujian kelayakkan tali pinggang hitam di dalam ujian kali ini. Pemeriksa memuji beliau kerana walaupun beliau bersaiz besar, beliau berjaya mempamerkan pergerakan Taekwondo dengan baik termasuk tendangan-tendangan asas serta tendangan kombinasi yang diuji di dalam ujian kali ini. Ini telah membuktikan bahawa di dalam Taekwondo, saiz badan tidak menjadi penghalang untuk menguasai pergerakan-pergerakkan Taekwondo.
Master Tan juga berkata, sekiranya terdapat pelatih yang berjaya menunjukkan prestasi yang teramat baik, mereka berkemungkinan akan mendapat "double-promotion", iaitu mereka akan melompat 2 gred ke atas. Maksudnya, sekiranya pelajar tersebut dari gred 9 (White belt) dan sepatutnya menduduki ujian untuk ke gred 8 (Yellow belt 1), sekiranya beliau mendapat double-promotion, beliau akan terus ke gred 7 (Yellow belt 2). Ini akan menambahkan lagi semangat pelatih untuk berlatih dengan bersungguh-sungguh dan mempamerkan persembahan terbaik semasa ujian yang akan datang.
ETC mengucapkan tahniah kepada kesemua pelatih-pelatih kerana mencapai kelulusan 100% di dalam ujian kali ini. Diharapkan semua pelatih dapat menunjukkan prestasi yang lebih mantap pada ujian yang akan datang.
ETC sekarang sedang melatih para pelatih bagi aktiviti seterusnya anjuran KTA iaitu Kejohanan Taekwondo Antara Sekolah Daerah Kuantan yang bakal berlangsung pada May 2009. Diharapkan lebih ramai pelatih akan menyertai kejohanan ini, membawa pulang pingat serta mengharumkan nama sekolah mereka. Majulah Sukan Taekwondo Untuk Negara...
klik pada gambar untuk saiz besar

No comments: