Tuesday, March 24, 2009

Ujian Kelayakkan Tali Pinggang Diadakan Pada 29 Mac 2009

Hari ini (Rabu - 25 Mac 2009) adalah hari terakhir untuk menghantar borang penyertaan ke Ujian Kelayakkan Tali Pinggang yang bakal diadakan di Sekolah Kebangsaan (Perempuan) Methodist, Kuantan pada 29 Mac 2009. Dijangkakan seramai 500 orang akan menyertai ujian tersebut.

Pelatih di kesemua pusat latihan seluruh Kuantan giat menjalankan latihan bagi menduduki ujian tersebut. Bermula daripada tahun 2009, ETC / KTA telah menetapkan syarat-syarat utama untuk pelatih yang ingin menduduki Ujian Kelayakkan Tali Pinggang.

Syarat-syarat tersebut adalah:

1) Telah mendaftar dengan Kuantan Taekwondo Academy dengan membayar yuran pendaftaran sebanyak RM10.00 serta menyertai insurans kelompok yang disediakan oleh KTA dengan menjelaskan sebanyak RM5.00 kepada KTA.

2) Menjelaskan kesemua yuran tertunggak sehingga bulan Ujian diadakan

3) Kedatangan tidak kurang daripada 75% dalam tempoh 3 bulan sebelum tarikh ujian

4) Menjelaskan yuran ujian sebanyak RM30.00 sebelum menduduki ujian

5) Mahir melakukan "patern" (Taegeuk) yang setaraf dengan gred pelajar tersebut

6) Mahir melakukan kesemua pergerakkan asas yang setaraf dengan gred pelajar tersebut
7) Tiada melakukan kesalahan disiplin berat sepanjang tempoh mengikuti latihan Taekwondo

8) Mendapat keizinan jurulatih yang melatih pelajar tersebut
9) Mendapat kebenaran bertulis daripada ibubapa/penjaga (hanya perlu menandatangani borang ujian kelayakkan tali pinggang yang disediakan)
10) Menghantar borang tidak lewat daripada tarikh yang ditetapkan oleh KTA

ETC berharap dengan perlaksanaan syarat-syarat ini dapat mendisiplinkan lagi pelatih-pelatih untuk menghadiri latihan, membayar yuran tepat pada waktu serta mengikuti latihan dengan bersungguh-sungguh.

Menurut Master Michael Tan Kim Chee, Pemeriksa/Examiner bagi ujian kali ini, patern/Taegeuk adalah satu tanggungjawab yang perlu pelatih mahir. Pelatih perlu mahir melakukan patern berdasarkan gred yang mereka perolehi di dalam ujian yang lalu barulah layak untuk menduduki ujian kali ini dan akan datang. Sekiranya pelatih tidak mahir melakukan patern/Taegeuk dengan baik, maka mereka tidak layak untuk menduduki ujian. Taegeuk adalah pergerakan yang perlu dipelajari oleh semua pelatih Taekwondo kerana ia adalah seni di dalam Taekwondo sama seperti pergerakkan "bunga" di dalam silat Melayu.



(klik pada gambar untuk saiz besar)


No comments: