Thursday, February 26, 2009

Tadika Sinar Imani, Kg Padang Jaya, Kuantan

Kelab Taekwondo Tadika Sinar Imani mengadakan latihan Taekwondo pada setiap hari Khamis jam 8.30 pagi - 9.30 pagi bertempat di halaman Tadika Sinar Imani, Kg Padang Jaya, Kuantan. Seramai 30 orang pelajar daripada tadika tersebut telah menyertai kelab ini yang terdiri daripada pelajar 4 - 6 tahun.
Pihak pengurusan Tadika Sinar Imani (TSI) telah menetapkan yuran bulanan Kelab Taekwondo bagi tahun 2009 sebanyak RM20.00 sebulan bagi setiap pelajar. Kenaikkan sebanyak RM 5.00 daripada yuran tahun sebelumnya iaitu RM 15.00 bagi setiap pelajar adalah untuk caj pengurusan oleh pihak tadika. ETC/KTA hanya menerima sebanyak RM 13.00 (bagi setiap pelajar) sebagai upah/gaji jurulatih manakala TSI menerima sebanyak RM7.00 (bagi setiap pelajar) sebagai caj pengurusan. "Kenaikan yuran ini adalah untuk menampung kos-kos lain di tadika ini kerana kekurangan pelajar yang mendaftar masuk TSI pada tahun 2009" kata pemilik TSI, Puan Aiza.
ETC berpendapat kenaikan yuran di TSI agak tinggi dan tidak sesuai untuk taraf ekonomi di sekitar kawasan Kg Padang, Kuantan buat masa ini. Kg Padang adalah sebuah kawasan penempatan yang majoritinya 98% orang melayu dan 80% adalah mereka yang berpendapatan sederhana.
ETC juga berpendapat kadar yuran yang ditetapkan oleh pihak Kuantan Taekwondo Academy (KTA) iaitu badan induk bagi kelab taekwondo di Kuantan hendaklah dihormati & dipatuhi. KTA menetapkan yuran bulanan bagi setiap ahli adalah RM15.00 sebulan. Kadar ini telah ditetapkan sejak tahun 2001 sehingga sekarang walaupun telah berlaku beberapa kali kegawatan ekonomi dan kenaikkan harga petrol di Malaysia mahupun di seluruh dunia.
"Kita akan kekalkan kadar yuran bulanan (RM15.00) selagi kita mampu untuk menarik lebih ramai orang untuk menyertai aktiviti Taekwondo. Keadaan ekonomi sekarang tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk menaikkan yuran sewenangnya kerana ini akan memberi lebih tekanan kepada ibubapa serta pelajar." kata Pengerusi KTA, Master Tan Kim Chee (Michael), PJK.


(klik pada gambar untuk gambar yang lebih besar)



No comments: