Saturday, October 10, 2009

Tunggu keputusan ad hoc

Petikan dari artikel MyMetro
Oleh Nor Hairulnizam
Wahidhairulnizam@hmetro.com.my

MENTERI Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek berharap persatuan taekwondo negeri menurut kehendak jawatankuasa ad hoc demi memastikan masalah dalaman Persatuan Taekwondo Malaysia (MTA) segera berakhir.

“Saya berharap persatuan negeri bersabar dan memberi peluang kepada jawatankuasa ad hoc melaksanakan keputusan,” katanya ketika menjawab satu lagi permasalahan baru yang wujud dalam persatuan sukan tempur itu, kali ini mengenai kuasa undian yang diberikan terhadap kelab perdana.Jelasnya permasalahan dalam MTA bukan perkara baru, justeru apa saja keputusan jawatankuasa ad hoc yang diterajui Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tunku Imran Tuanku Ja'afar mungkin tidak dipersetujui sesetengah pihak.

Apa yang pasti katanya, apa yang berlaku dalam MTA bukan masalah dalaman tapi juga berkaitan dengan sistem pertubuhan kelab berkenaan yang saling berselisih di peringkat antarabangsa hingga terbawa-bawa dalam organisasi persatuan tempatan.

“Jika tidak atlit akan menjadi mangsa dan tidak berpeluang bertanding di luar negara, apatah lagi Sukan Sea semakin hampir,” katanya ketika majlis rumah terbuka Kementerian Belia dan Sukan di Stadium Putra Bukit Jalil semalam.

Kelmarin, Presiden Persatuan Taekwondo Selangor, Dr Yusof Hashim meluahkan rasa bimbang mengenai kuasa undian yang diberikan kepada kelab taekwondo berstatus kelab perdana untuk mengundi calon pilihan mereka dalam Mesyuarat Agung Dwitahunan (BGM) MTA yang dijadualkan pada 27 Disember depan.

Mereka beranggapan, kehadiran kelab perdana memberi kesan struktur kepemimpinan persatuan terbabit selepas ini, berbanding kuasa memilih yang diberi terhadap negeri sebelum ini meskipun menerima tambahan dua undi bagi setiap negeri.

Begitupun Ahmad Shabery menafikan pernah mengeluarkan arahan MTA akan dibubarkan sekiranya persatuan terbabit enggan menerima keputusan jawatankuasa ad hoc tapi meminta mereka berunding demi memastikan atlit dapat dihantar menyertai Sukan Sea.

1 comment:

iqbal9w2mrq said...

bkak kedai ke?? klu ade kat mne???